Werk in uitvoering - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Michael en Florentine Toet - WaarBenJij.nu Werk in uitvoering - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Michael en Florentine Toet - WaarBenJij.nu

Werk in uitvoering

Door: Florentine

Blijf op de hoogte en volg Michael en Florentine

03 Oktober 2014 | Ghana, Jirapa

Lieve allemaal,
Bedankt voor jullie reacties!
Haha de muizen hebben zich in de wc niet meer laten zien gelukkig en Andrea, ik heb hier gewoon nog geen kakkerlak gezien;-)

Waar we in het vorige verslag nog erg enthousiast eindigde met het bericht dat er een generator onderweg was, kunnen wij jullie nu vertellen dat deze weer retour is:-( Helaas bleek de generator niet de goede te zijn; deze kon maar 1 machine draaiende houden. De electricien had helaas geen rekening gehouden met het feit dat er zwaardere machines op moesten draaien. Momenteel zijn wij in Wa om samen met brother John in gesprek te gaan met de directeur van de energie maatschappij, hopelijk kan hij iets voor ons betekenen.

Het project draait dus helaas nog steeds niet en waarschijnlijk vragen jullie je dan af: wat doen die 2 dan in dat afgelegen dorpje in Ghana (en we moeten eerlijk toegeven dat er momenten zijn dat we ons dat zelf ook afvragen;-) ). Sinds afgelopen week ben ik 2 dagen per week werkzaam bij het healt centre, dit is een soort dokterspost/ verloskundige praktijk net buiten het dorp. Ik vond het super interessant maar ook wel confronterend! Uit het maandoverzicht bleek dat er alleen in september al 105 mensen malaria hadden. Ik mocht de formulieren voor de verzekering invullen en de malariatesten doen door een vingerprikje (jaja, wie had dat verwacht: zuster Floor). Ook vond er op de dag dat ik er was een bevalling plaats. Het net geboren kindje kreeg ik zo in mijn armen, super bijzonder om dit mee te maken!! Zo’n bevalling gaat er wel wat anders aan toe dan in Nederland. De vrouw was tijdens de bevalling alleen met de zusters en toen het kindje geboren was kwam de vader even. Na ongeveer 2 uur ging het kindje al achter op de motor mee naar huis! Michael gaat niet mee naar het healt centre omdat hij dit liever niet wil. Hij went al wel aan de vrije tijd die hij heeft. Hij is veel aan het wandelen,fietsen en/of lezen. Even onthaasten is natuurlijk ook wel goed voor ons;-) Als het goed is starten ze binnenkort met de bouw van een daycare naast het weduwenproject. Als de werklui arriveren zal Michael hen helpen met de bouw. Ook heeft Michael het een en ander aan kabels en stekkers vervangen op het project omdat de losse snoertjes die in de stekkerdoos gedaan werden (in een plas water) ons toch niet helemaal veilig leken;-)

Deze keer dus een wat korter verslag maar hopelijk hebben we in het volgende verslag wat meer nieuws voor jullie!

Lieve groetjes,
Michael en Florentine

• 03 Oktober 2014 - 14:11

Petra:

Wat een ervaringen allemaal. blij dat het met julie goed gaat... hopen dat het project snel gaat lopen. ook heel nuttig om veilige stroomdraden te hebben daar.. S Michael goed in... floor super. een bevalling meemaken s echt overweldigend hè. .. dikke knuffel voor julie...

• 03 Oktober 2014 - 15:42

Cock Zijerveld:

Hai Michael en Floor,wat onwijs dat je een bevalling kon meemaken,maar wat bizar dat de baby na een paar uur al op zo`n motor zit. In die landen gaan ze er zo anders mee om hè?
    Nou klusjesman Michael en zuster Floor,hoop dat jullie snel een goeie generator hebben!
    Veel geluk en lieve groeten van Wim en Cock xx

• 03 Oktober 2014 - 15:53

Wouter:

Flo die prikjes uitdeelt en aanwezig is bij bevallingen ... dat lijkt me genoeg spanning op te leveren om heel Ghana van stroom te voorzien; geen generator of directeuren van energiecentrales voor nodig. Kijk maar uit Michael dat je niet te veel went aan het Afrikaanse ritme, dan kom je straks in ons Wilde Westen bedrogen uit.

Zonder gekheid: ondanks de moeizame en anders dan verwachte start, maken jullie er toch het beste van; chapeau! Ga zo door, dan komt de rest echt 'vanzelf' ook wel op gang en geniet 'stiekem' van de af en toe als gedwongen ervaren rustmomenten, want ook die zijn hard nodig om straks weer volop aan de gang te gaan!

Heel veel plezier, succes en sterkte daar en voor nu ... een dikke (neger)zoen van pa!

• 03 Oktober 2014 - 15:55

Jenneke:

Wauw Floor, wie had dat verwacht!! Gaaf he zo'n bevalling, echt iets bijzonders! We fijn dat je je op een andere manier nuttig kunt maken!! Het is idd wel goed voor jullie om ook even een niets te hoeven;) Mike, je bent straks waarschijnlijk erg hard nodig!! Ga genieten van deze ervaring! Dit vergeet je nooit meer!! Liefs van ons

• 03 Oktober 2014 - 16:19

Carla Blokker:

Hoi Michael en Floor,
    Sjonge, jullie maken wat mee! Onvergetelijke ervaringen! Leuke verslagen maken jullie ;-) Ik merk dat jullie flexibel genoeg zijn om alles te nemen zoals het komt, en er ook van te genieten. Super hoor!
    groetjes Carla (en Bert natuurlijk)

• 03 Oktober 2014 - 21:24

Bouckies :

Lieve Floor en Mike,

Balen dat he project nog steeds niet kan starten, maar Floor wat een ervaring! Enneh Mike, rustig aan de kids maken je gek als je terug komt. Buddy gaat erg goed met zwemmen. Op Facebook heb ik filmpjes gezet. Bobby heeft nu haar eerste brugpiepersfeest. En Jessy vermaakt zich suoer buiten... o,ja Buddy kan fietsen op de blauwe fiets! Op en afstappen is nog moeilijk. Lieve schatten geniet lekker.

dikke kus de Bouckies

• 03 Oktober 2014 - 21:24

Bouckies :

Lieve Floor en Mike,

dikke kus de Bouckies

• 04 Oktober 2014 - 15:49

Andries Bakker:

Dierbare Floor en Michael,

Mooie verhalen, wat een ervaring. Moest denken aan wat we de laatste keer tegen elkaar zeiden. Dit had je een jaar geleden niet kunnen denken. Hoed af. Laat God jullie bemoedigen. Zal morgen ( zondag) voor jullie in OpenHof bidden.

• 04 Oktober 2014 - 19:57

Andrea:

OMG FANICE!!!!! Mn lievelings!!!!! hahahaha
    Soms spreken foto's nog meer dan verhalen, lief jullie samen met je krullers in ;)
    Hoop dat het project snel echt van start kan!

Liefs xxx

• 05 Oktober 2014 - 02:32

Zita:

Wat geweldig om jullie mooie ervaringen te lezen. Wat maken jullie mooie en bijzondere dingen mee. Gaaf zeg! Hoop dat het project snel van start kan. Maar zo te lezen kunnen jullie nog voor veel meer dingen wat betekenen, wat zullen ze blij zijn met jullie. Echt leuke foto's! Jullie zien er goed uit. Succes met alles en natuurlijk plezier.. Geniet! Een hele dikke knuffel voor jullie en kijk uit naar het volgende verhaal. Dag lieffies!!

• 07 Oktober 2014 - 17:59

José Harms :

Ha, die Floorence Nigtingale en ha die Mike de mecanicien,
    Jammer dat de goede generator er nog niet is. Maar gelukkig gaan jullie niet met de handen over elkaar zitten. Floor wat tof dat je een bevalling hebt meegemaakt. Lijkt me een geweldige ervaring (ik was nl. Diep onder zeil toen Joost geboren werd).
    Michael, kijk maar uit met dat bekend maken dat je zo goed kunt klussen. Ze staan hier straks voor je in de rij.
    Fijn dat we weer even wat van jullie horen.
    Nou sterkte met het werken tijdens het wachten (wel cryptisch hè)

Groetjes, ook van Henk,
    José