Fo gaa be son? - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Michael en Florentine Toet - WaarBenJij.nu Fo gaa be son? - Reisverslag uit Jirapa, Ghana van Michael en Florentine Toet - WaarBenJij.nu

Fo gaa be son?

Door: Florentine

Blijf op de hoogte en volg Michael en Florentine

09 Oktober 2014 | Ghana, Jirapa

Lieve allemaal,

Wat is het toch leuk om jullie reacties te lezen, bedankt allemaal!

Na het schrijven van ons vorige verslag hebben we een avondje met de priester doorgebracht. Een biertje en een goed stuk vlees maakte de avond voor Michael tot een succes.
De volgende dag gingen we met brother John op pad. Hij liet ons het orthopedisch centrum zien waar mensen met fysieke klachten terecht kunnen. Ook maken ze hier fietsrolstoelen. Deze zijn bedoeld voor mensen die zonder hulpmiddelen niet kunnen lopen, deze mensen kruipen anders vaak over de grond en komen rond door te bedelen. Brother John reist veel rond en als hij een jongere tegenkomt die niet kan lopen dan zoekt hij contact met hem, maakt een foto en beloofd dat hij terug komt met een rolstoelfiets. En dat was wat wij gingen doen, iemand verblijden met een fietsrolstoel. Allereerst dus de fietsrolstoel oppikken in het orthopedisch centrum en vervolgens op zoek naar de gehandicapten jongere. Dit was nog niet zo makkelijk. Brother John was hem namelijk tegengekomen in de stad (Lawra) en de jongere had hem verteld dat hij uit een dorpje uit de buurt kwam. Na een aantal keer de weg gevraagd te hebben en onderweg wat te hebben gedronken, kwamen we in het dorpje aan waar de jongere zou wonen. Helaas bleek de jongen niet thuis te zijn en was onze zoektocht dus voor niets geweest. Of eigenlijk niet want nu wist brother John waar de jongen precies woont en kon hij hem binnenkort bij hem langsbrengen. Ook al hebben we de fiets helaas niet naar zijn bestemming kunnen brengen, het was wel heel bijzonder om te mogen zien wat brother John allemaal doet en betekend voor de mensen in zijn omgeving! Al twee keer zijn we een jongere tegen gekomen die gebruikt maakt van een rolstoelfiets, dit kan het leven van een gehandicapte jongere compleet veranderen! Daarom hebben we besloten om vanuit de giften ook een rolstoelfiets te schenken aan een jongere. Brother John heeft nog een aantal jongere op zijn lijst staan en zal een foto maken van degene die de fiets zal ontvangen.

Zondagochtend hebben we een poging gedaan om een feestelijke kerkdienst mee te beleven. Helaas hebben we deze eerder moeten verlaten omdat de vele mensen (die bijna bij je op schoot zaten) en de warmte me een beetje benauwde. Wel hebben we weer mogen zien en beleven wat een feestje deze mensen elke zondagochtend vieren! Echt heel mooi! We hopen in de komende weken nog wel een hele dienst mee te maken op een iets koelere zondagochtend;-)

Maandag en dinsdagochtend ben ik weer naar het healt centre geweest. Al zijn het maar 4 uurtjes dat ik hier aanwezig ben, ik ben daarna helemaal gesloopt van alle indrukken. Het moeilijkste vind ik om te zien dat mensen/ kinderen worden geweigerd omdat ze geen verzekering en geld hebben. Je weet dan dat als ze ziek en zonder medicatie de kliniek verlaten, misschien die week thuis nog wel zullen overlijden aan malaria of uitdroging. Het liefst zou ik het dan voor ze willen betalen maar daar is helaas geen beginnen aan. Ook worden mensen vaak doorgestuurd naar het ziekenhuis in Jirapa (een stadje een uurtje van Ullo vandaan) maar doordat ze dit niet kunnen betalen en de bus maar 1 keer per dag gaat (en vaak ook nog eens vol zit) komen ze hier vaak nooit aan. Een ambulance of ander vervoersmiddel om mensen naar het ziekenhuis in Jirapa te vervoeren is dus wel iets wat op ons wensenlijstje staat. Michael is dinsdag druk bezig geweest om medicatie naar de kliniek te vervoeren.

Wat betreft het project; dit loopt helaas nog niet. Na ons gesprek met de directeur van de energie maatschappij bleek de stroom het gelukkig weer te doen bij het project. Maar doordat de stroom erg wisselend van vermogen is kunnen nog niet alle apperaten draaien. Wel is er dinsdagmiddag gewerkt door een aantal vrouwen. Ook staat de generator die we hadden aangeschaft toch nog op het project waardoor de waterzakjes wel altijd gevuld kunnen worden. Gisteren hebben wij geholpen om de waterzakjes in grote zakken te verpakken. Of het project echt nog gaat draaien vragen wij ons eerlijk gezegd af maar we gaan het zien.

We genieten hier ook echt van de mooie natuur en al de dieren met jonge om ons heen: ezels, honden, kippen, koeien, roofvogels, geiten, salamanders, varkens en fazanten. Al zijn de slangen, muggen en muizen wat minder gewenst. Een muis in onze slaapkamer heeft ons door mijn schrikreactie (en op twee stoelen tegelijk te springen) helaas een stoel gekost. Gelukkig heeft Michael deze angst niet en heeft hij het arme beestje (die vermoedelijk een hartverzakking heeft gehad) weten te verjagen.

Morgen en vrijdag is er een begravenis in Ullo (naast ons huis om precies te zijn;-) ), dit wordt groots 'gevierd'. We zullen jullie hier volgende week verslag over doen.

Lieve groetjes,

Michael en Floor

• 09 Oktober 2014 - 13:12

Miranda:

lieve Florentine en Michael,
    Wauw wat een bijzondere reisverslagen mag ik steeds van jullie lezen. Wat maken jullie veel mee, ookal is het eigenlijke project nog niet echt van de grond gekomen. Gaaf die rolstoelfietsen!
    Ik ben erg onder de indruk van jullie verhalen, vind jullie super dapper ( nou oke, dat met die muizen is wel een dingetje, :-))
    We denken hier aan jullie, ook in gebed. Dikke knuffel Miranda

• 09 Oktober 2014 - 13:41

Patricia:

Hai Floor en Michael,wat leuk om weer te lezen hoe het nu gaat,en inderdaad wat gaaf om te lezen wat jullie allebei voor deze mensen doen .leuk om een foto te zien van die rolstoelfiets .
    Dag dapper stel,tot jullie volgend berichtje.

• 09 Oktober 2014 - 13:47

Arja Luijk De Kreij:

Hallo Luitjes....
    Wat een belevenissen allemaal al is het project wat jullie dachten nog niet echt opgang je neemt al deel aan veel meer project en speciale momenten....Je hebt hoop ik nog wel geld voor een stoel anders moeten we nogmaals collecteren !!! Voor nu geniet van alles wij genieten mee en zien uit naar het volgende verslag
    groetjes uit lisse Arja en Fam.
    ps kan geen foto's toevoegen van ons vandaar even per mail als het lukt !

• 09 Oktober 2014 - 15:29

Quint:

Hi Floor en Michael! Wat een belevenis, en wat indrukwekkend. Rondom het ziekenhuis zijn lijkt mij heftig. Goed te horen dat jullie ook zo nu en dan ook kunnen genieten van de dieren en natuur. Denk aan jullie.

• 09 Oktober 2014 - 16:13

Tineke Fontein:

Hoi Michael en Florentine, wat fijn dat je steeds over jullie belevenissen daar schrijft. Kunnen we het leven daar een beetje met jullie meebeleven.Mooi project met die rolstoelen. Veel zegen daar. We zien uit naar de volgende blog. groetjes van ons

• 09 Oktober 2014 - 16:14

Tineke Fontein:

• 09 Oktober 2014 - 16:57

Wilma:

Wat een belevenissen , wat zullen jullie soms ook moedeloos zijn.
    Maar probeer alles naar het positieve te trekken.
    Hou van jullie

• 09 Oktober 2014 - 19:19

Oma Wuister:

Lieve Floor en Micheal,
    Geweldig wat jullie doen.
    Veder nog een hele goede reis. Het is toch leuk om in een heel andere wereld te zijn. Ben je nou bang voor een muisje, spinnen zijn enger.
    Geniet er maar van.
    Groetjes oma en tot over 2 maanden.

• 09 Oktober 2014 - 21:35

Oma/opa Van Reine:

Lieve Michael en Floor,
    Wat een belevenissen en indrukken doen jullie op.
    Met veel plezier lezen we de verslagen van jullie en bekijken de foto's.
    Hou je sterk en geniet.
    Heel veel liefs Oma en Opa

• 09 Oktober 2014 - 21:39

Zita:

Hoi lieverds, wauw wat een mooie belevenissen weer.. Geweldig on te lezen. Wat doen jullie een mooie dingen, wat zullen ze daar ontzettend blij zijn. Gaaf die rolstoelfiets, wat bijzonder. Zo mooi dat jullie er ook een gaan schenken. Wat leuk om zo'n kerkdienst mee te maken. Dat is volgens mij een groot feest. Ben benieuwd of het project nog van start gaat.. Maar voor nu doen jullie ook super mooie dingen! Toppers! Lekker genieten, maar dat doen jullie al volop. Hoop dat die muizen nu uit de buurt blijven haha... Ik kijk uit naar jullie volgende avonturen. Geweldig om te lezen. Een hele dikke knuffel xxx

• 09 Oktober 2014 - 22:09

Karin:

Lieve Floor en Michael
    Wat heerlijk om weer een verslag te lezen.
    Wat bijzonder dat ze insektenspray heaven noemen (haha) volgens mij moeten ze wel heel veel last van de insekten hebben dat voor hen de hemel een plek is waar je geen last van ze hebt!Hoop volgende maand als ik jullie bezoek toch niet al te zeer door ze lastig gevallen te worden.
    Wat schitterend de rolstoelfiets, dat zal een wereld van verschil voor een gehandicapte maken,geweldig!
    Wat maken jullie ook een heftige dingen mee , dat doet me weer beseffen in wat voor rijk en beschermd land wij wonen hier in Nederland, wat een verschil!
    Ik hoop zo dat jullie hoop uitstralen voor de mensen daar,
    liefs mama

• 10 Oktober 2014 - 10:14

Jan De Landmeter:

Hallo Michael en Florentine,

Dit is de 1e keer dat ik reageer. Maar jullie vorige verslagen heb ik ook gelezen hoor. Mooie verslagen die je een indruk geven hoe het leven er daar aan toe gaat. Jammer dat het project nog niet zo hard van de grond komt, maar dat is vlgs mij de "african style". Mooi doel voor het geld van de giften. Iemand weer meer en een menselijker bewegingsvrijheid te schenken. Weet jullie gedragen door ons gebed. Gr.

• 11 Oktober 2014 - 18:48

Henk En José:

Dag lieve allebei,

Nou, jullie kunnen het we raden, dat rolstoelfiets project, dat spreekt ons wel aan. Geweldig, dat jongeren op deze manier mobiel kunnen zijn. Wij hebben voor Joost ook een rolstoelfiets gehad en dat gaf een enorm gevoel van vrijheid. Fijn als jullie dit project steunen.
    zoals alles in Ghana zal ook een begrafenis wel een belevenis zijn of klinkt dat oneerbiedig.
    Al kunnen jullie dan niet daadwerkelijk doen waar jullie voor zijn gekomen, inbreng hebben jullie in elk geval wel.

Groetjes van ons

• 16 Oktober 2014 - 22:08

Wilma Bokhorst:

Dat vind ik nou echt leuk, dapper genoeg om naar Ghana te trekken en de meest nare dingen te zien en ondergaan, maar bang zijn van een muis

• 16 Oktober 2014 - 22:14

Wilma Bokhorst :

er ging iets niet goed hier het vervolg.
    Mooi die rolstoelfietsen, wat hebben wij het toch goed met onze WMO als we iets nodig hebben.
    Het is wel heftig allemaal he? Probeer ook te genieten, het is prachtig om dit samen te beleven , vrgr en gebed Wilma

• 19 Oktober 2014 - 20:17

Aves:

Hai die floor en michael,
    wouw dapper hoor dat jullie daar zijn..... echt gaaf die verhalen.
    floortje gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    hier alles oke de "normale" gang van zaken.............
    gr wij van Aves

• 20 Oktober 2014 - 07:54

Henk En José :

Goedemorgen Floor,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ben benieuwd naar de Ghanese verjaardagstraditie. We nemen vanavond wel een glaasje op je 25ste.
    Michael, gefeliciteerd met je vrouw, klinkt dat hè.
    Een fijne dag toegewenst.

Groetjes Henk en José

• 20 Oktober 2014 - 10:02

Zita:

Gefeliciteerd met je verjaardag lief vriendinnetje! Een hele gezellige dag toegewenst! Een dikke verjaardagsknuffel van ons, ik denk aan jullie X

• 20 Oktober 2014 - 10:40

Sabine :

Hoop dat je verjaardag net zo'n feestje is als die begrafenis, gefeliciteerd! En dank dat je ons zo laat mee-leven met jullie in Afrika. Liefs van ons allevier!

• 20 Oktober 2014 - 11:23

Andres:

Floor van harte gefeliciteerd met je verjaardag, maak er samen met Michael en mooie dag van. Psalm 25 begint met Naar U, Heer, gaat mijn verlangen uit, mijn God, op u vertrouw ik. Dat bid ik jullie samen toe nu en het komend jaar.

• 20 Oktober 2014 - 12:01

Karin:

Lieve Floor
    Van harte gelukgewenst met je verjaardag en een heel gaaf mooi verrassend en gezond nieuw levensjaar toegewenst samen met Michael.Michael ook van harte gefeliciteerd.
    Je meldde me dat het hele dorp al dagen bezig is met je verjaardag voorbereiden en dat zelfs de chief van het dorp speciaal voor jou komt!Ben heeeel benieuwd naar je verhaal straks!
    liefs mama

• 20 Oktober 2014 - 12:14

Wouter:

Ongelofelijk, ontzettend, super gefeliciteerd met je 25e (!) verjaardag, lieve Flo! En jij, Michael, natuurlijk met de verjaardag van je eega (klinkt goed, hè?)!
    Wel een beetje raar hoor om je op deze manier met deze mijlpaal te feliciteren, terwijl jullie in het verre Ghana zitten. Hoop dat jullie en de dorpsbewoners er een mooi feestje van maken!
    Geniet beiden en weet dat we in gedachten en gebed jullie dragen!
    Veel Hillegomse groetjes, pa.

• 20 Oktober 2014 - 12:56

Andrea:

Lieve Floor van harte gefeliciteerd!!!!!
    Nog vele jaren in geluk en goede gezondheid.. Ben benieuwd hoe ze daar je verjaardag gevierd hebben! Ook hoorde ik van onze Ghanese vrienden dat jullie het weekend in Bekwai waren... Wacht met smart op jullie verhalen
    Liefs xxx