Living in the village - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Michael en Florentine Toet - WaarBenJij.nu Living in the village - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Michael en Florentine Toet - WaarBenJij.nu

Living in the village

Door: Florentine

Blijf op de hoogte en volg Michael en Florentine

25 September 2014 | Ghana, Tamale

Lieve allemaal,

Wat leuk om al jullie reacties te lezen!

Wij zijn inmiddels overgegaan van de chaos in de stad naar de rust in het dorp. Vorige week vrijdag heeft brother John ons vanuit Wa naar Ullo gebracht, dit is het dorpje waar het project is en waar wij ons dus de komende tijd zullen vestigen. Al snel verlieten we de verharde weg en ging het over in zandwegen met veel kuilen. Na ongeveer 2 uur rijden zei brother John: ‘welcome to Ullo’. Het was dat hij het zei want wij hadden nog niet echt door dat we in een dorpje waren. Hij bracht ons naar zijn familiehuis waar we een kamer toegewezen kregen en kennis maakte met zijn broer Felix en zijn familie. Onze kamer ziet er eigenlijk prima uit. Brother John heeft erg zijn best gedaan om ons van alle Ghanese gemakken te voorzien: een klamboe lag klaar, 2 fietsen had hij voor ons aangeschaft, een nieuwe plastic tafel en 2 stoelen, een nieuw matras en schoonmaakspullen. We hebben zelfs onze eigen kokkin: Francisca. Francisca is ook een jonge weduwe met ervaring in de horica die door onze aanwezigheid voor 3 maanden werk heeft.
Helaas zijn er naast deze gemakken ook een aantal ongemakken: ons bed is een soort twijfelaar waardoor je erg dicht tegen elkaar ligt. In Nederland is dit misschien erg gezellig maar hier is het vooral erg warm. We hebben daarom na 2 nachten maar besloten dat we van elkaars voeten mogen genieten die naast ons liggen. Ook is er geen stromend water in het dorpje. Dat betekend douche en de wc doortrekken met een emmer water. Mijn eerste wc ervaring in Ullo was helaas niet zo’n succes. Ik wilde water in de stortbak gooien zodat ik kon doortrekken maar op het moment dat ik het water erin deed sprong er een muis uit de stortbak die vervolgens in de wc viel en vocht voor zijn leven. Ik ben me rot geschokken en ben gillend en trillend de wc uitgerend om Michael erbij te halen. Na veel springen en spartelen is het de muis gelukt om uit de wc te springen en te vluchten. Tot nu toe hebben we de muis gelukkig niet meer gezien maar moet Michael voor mij wel elke keer even de muizen check doen voordat ik de wc weer in durf. De familie is gelukkig druk bezig om een watertank aan te sluiten bij het huis zodat het regenwater gebruikt kan worden om te douchen.

Nadat wij kennis hebben gemaakt met de chief van het dorp zijn we langs geweest bij het project: Ullo Widows Association. Het project ligt net buiten het dorp. Het eerste wat wij ons afvroegen was: waar zijn de weduwen? Felix wist ons te vertellen dat het project helaas al een week gesloten was omdat de elektriciteit niet goed werkt, deze gaat elke keer aan en dan weer uit. Dit blijkt helaas vaak zo te zijn. Maar maandag dan zou er wel weer werk zijn zei Felix.

In het weekend zijn we met Francisca en Nemence (een neefje van brother John die ivm schoolvakantie tijdelijk in het familiehuis verblijft) naar de markt geweest en heeft Francisca ons haar huis laten zien. De mensen in het dorp zijn wel allemaal erg lief en blij om ons te zien. De kinderen vinden ons vooral erg interesant, ze volgen ons of duiken juist weg. Zondag avond hebben we kennis gemaakt met de priester van de omgeving, dit was erg gezellig. De overige tijd hebben we vooral in de schaduw onder de boom gezeten met een boek en puzzeltje.

Maandag zijn we vol goed moed naar het project gefietst maar helaas. De elektriciteit was nog zwak waardoor niet het hele project kon draaien. Wel heeft Felix ons gedemostreerd hoe de machine werkt om de waterzakjes te vullen met schoon drinkwater. Helaas viel de stroom weer weg dus konden wij weer naar huis. Ook dinsdag en woensdag was dit helaas het geval waardoor er voor ons weinig te doen was in het dorp. Wel heeft Michael al deelgenomen aan de plaatselijke voetbal training! Hij vond dit erg leuk maar ook erg warm;-)

Omdat Michael en ik het project een erg mooi initiatief vinden hebben we besloten om nu eerst te investeren (vanuit de giften van jullie allemaal) in een generator. Hierdoor zou het project weer kunnen draaien. Het project geeft de weduwen namelijk werk en zorgt ook nog eens voor brood en schoon drinkwater in het dorp.

Brother John is op dit moment bezig met het regelen van een gererator en Michael en ik moesten de rust even ontvluchten en zijn nu in Tamale, een stad zo’n 8 uur van Ullo. Hier hebben we gisteren genoten van lekker eten, een douche en een wc zonder muizen. Morgen reizen we weer terug naar Wa om daar met brother John te bekijken hoe het er voor staat met de generator.

Deze keer wel een aantal foto’s om jullie en indruk te geven van het leven hier. Ook bij het vorige verslag hebben we nog een aantal foto’s toegevoegd.

Lieve groetjes,

Michael en Florentine

• 25 September 2014 - 12:53

Arja Luijk De Kreij:

Hallo Reizigers,
    Goed idee die generator zo zie je maar weer als je daar bent zie je pas wat echt nodig is hoop dat jullie daar het lichtpuntje kun zijn wat ze zo nodig hebben heel veel sterkte en we lezen gauw weer xx Arja

• 25 September 2014 - 13:17

Marcel Van Kampen:

Hallo daar!
    Wat is het heerlijk jullie verslag te lezen!
    Fijn dat jullie nu al iets kunnen betekenen voor de mensen daar.
    Moest toch wel even lachen om die muis! Maar dat was natuurlijk wel schrikken.
    Veel succes en plezier!
    Hartelijke groet Marcel

• 25 September 2014 - 15:21

Anneke:

Hai jongens,
    wat een verhalen. Wat goed van die generator, hoop dat jullie nu snel aan het werk kunnenc voor de weduwen, zijn jullie per slot van rekening voor gekomen toch! Floor muizen zijn bang voor jouw hoor!!!! Zijn dat muggenbulten op Michael z'n voet, niet mis. Erg leuk jullie verslag te lezen. Heel veel succes en plezier en werkse!
    groetjes Anneke

• 25 September 2014 - 17:02

Cock Zijerveld:

Wat hebben jullie weer een fantasche tijd. Heb gelachen om het verhaal met die muis,maar begrijp je helemaal, want ik ben ook als de dood voor muizen.....Veel plezier en liefs Wim en Cock

• 25 September 2014 - 17:56

José :

Dank voor het bijpraten. Wat een ervaringen in zo'n korte tijd.
    Nou, ik zie dat jullie het meegenomen geld op een hele goede manier besteden. Het zou fijn zijn als niet steeds de stroom wegvalt. Dan hoeven jullie ook geen duimen te draaien. Hoewel jullie je zonder werk ook wel zullen vermaken.
    Michael sterkte met je muggenbulten. En Floor, ach die muisjes doen je niks hoor. Ze zijn inderdaad banger voor jou, dan jij voor hen. Dan ben je zeker niet bang voor spinnen.
    Meestal als je bang bent voor spinnen, zoals ik, ben je niet bang van muizen.
    Je bent overigens in goed gezelschap. Ze zeggen dat olifanten ook bang zijn voor muizen, maar misschien hebben ze me maar wat op de mouw gespeld.
    Nou, ik kijk al weer uit naar het volgende verhaal.

Groetjes,
    José

• 25 September 2014 - 20:48

Wouter:

Ha lieve kindertjes!

Klinkt allemaal als een echte Afrikaanse opstart!Hopelijk biedt de generator uitkomst en kunnen jullie snel volop aan de bak. Aan de foto's te zien, hebben jullie het desondanks wel naar de zin daar in het verre Ghana!

Nou, succes, sterkte en plezier daar verder en graag tot een volgend rooksignaal of tromgeroffel uit de Ghanese binnenlanden.

Liefs, pa

• 25 September 2014 - 22:19

Sabine:

Prachtig verslag, het is alsof we erbij zijn. Jullie zijn wel bikkels, hoor! Hoop dat jullie snel aan de gang kunnen. Liefs van ons allevier!

• 26 September 2014 - 20:17

Jacqueline:

Hoi, erg leuk om alles te lezen en de foto's te zien. Hoop dat jullie snel echt aan de slag kunnen. Al wel goed bezig hoor, zou best even om hoekje willen kijken. Moest wel even erg lachen bij verhaal om muis. Lijkt mij dat er daar toch wel veel engere beesten zijn. Veel liefs, Jacqueline

• 26 September 2014 - 20:53

Andrea:

hahaha zijn het geen kakkerlakken dan wel muizen.. wat een hilarisch verhaal, niet gefilmd zeker? ;) Ik weet wat jij als verlaat verjaardagscadeau van mij krijgt.. zo'n ratje met van die rode oogjes.. SWEET!!!!
    Wat mega vervelend dat je weer zo onder de muggenbulten zit, had je in Nkoranza toen ook zo'n last van en eigenlijk kun je er ook weinig tegen doen..
    Ik hoop dat het project snel weer van start kan, ben erg benieuwd naar jullie werkzaamheden!
    Succes lieverds xxx

• 27 September 2014 - 00:47

Zita:

Wauw! Wat gaaf weer om te lezen.. Wat maken jullie een mooie dingen mee en wat super leuk om de foto's erbij te zien! Zo te horen is jullie hulp hard nodig en wat fijn dat jullie dat kunnen geven.. Hoop dat het project snel weer van start kan. Zodat jullie nog meer kunnen doen. Ben trots op jullie! Ik kijk nu al uit naar jullie volgende verhaal. Heel veel plezier en geniet ervan.. Een hele dikke knuffel X

• 28 September 2014 - 12:56

Henk En Oma:

Leuk en interessant en veel sterkte en creativiteit in de best moeizame omstandigheden.

Oma en Henk

• 29 September 2014 - 15:24

Mario:

Hoi bikkels

Nou super dat het allemaal goed gaat voor de rest .
    Kijk uit naar jullie volgende verslag heel veel sterkte daar
    Groeten mario

• 30 September 2014 - 13:25

De Bouckies:

ff een berichtje van Buddy,

Hij mist jullie heel erg en wil graag met Mike gaan zwemmen. Of Mike ook ff zijn mail kan lezen......

xxxs de Bouckies

• 02 Oktober 2014 - 20:40

Riande:

Hey! Geweldig jullie verslag te lezen. Hopen dat de generator snel de problemen op kan lossen. Floor ik begrijp je helemaal! Ik had er laatst 1 in de klas! Ik was bang dat die mijn tas in was gedoken! Gelukkig heb ik dat niet met spinnen en mijn collega juist andersom ;-)
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag. Succes met jullie werkzaamheden! liefs Riande